bowler-motorsport-exr-s

Bowler Motorsport EXR S

Brittiska Bowler Manufactoring är berömda för sina extrema rallybilar löst baserade på fordon från Land Rover, och med Bowler EXR-S har de skapat en bil som både är laglig att köra i trafiken och helt vansinnigt tålig offroad. Eftersom den inte behöver uppfylla rallytävlingarnas begränsningar vad gäller till exempel motorns styrka har Bowler Manufactoring kunnat gå all-in och skapa ett fordon helt efter eget huvud – och resultatet är minst sagt spektakulärt.

Företaget Bowler grundades av Drew Bowler på 1980-talet. Bowler designade och producerade Bowler Tomcat och Bowler Wildcat, och så småningom släpptes även de hett efterlängtade Bowler Nemesis och Bowler EXR Nemesis.

Tanken med Bowler var att skapa bilar för endurance rallyn som Dakar Rally och Rallye des Pharaons, men konsumenterna började ropa efter något mer – de ville ha en Bowler för vardagsbruk. Bowler lyssnade på önskemålen och producerade EXR-S.

I skrivande stund kostar en Bowler EXR-S £155 000 + moms.

Supercharged V8 gör 0 – 100 km/h på 4,2 sekunder

Bowler EXR-S är en automatväxlad bil med 6-växlar och paddle shift. Exempel på praktiska funktioner är Hi-Lo range gear selection och E Control rear differential and transfer box.

Bowler själva kallar sin EXR-S för en ”all-terrain supercar” och det är inte att överdriva. Bokstaven S i namnet står för Supercharged, eftersom bilen drivs av en full-fat 5.0ltr V8 Supercharged Land Rover Engine with Bowler engine re-map (550bhp/625Nm).

En så kraftfull motor är inte tillåten i rallybilar som måste uppfylla kraven från FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) för att få tävla, så en Bowler EXR-S har en mer kapabel motor än de Bowlers som är gjorda för tävlingsrallyn. Bowler EXR för tävlingsrallyn har ”bara” en 300 bhp, 429 lb ft motor så det rör sig inte om någon liten obetydlig skillnad.

Bowler EXR-S gör 0 – 100 km/h på 4,2 sekunder. Maxhastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

En så kraftfull bild som Bowler EXR-S kräver givetvis något hästväg vad gäller bromsförmåga. Framtill sitter därför 360 mm diskbromsar med 6-pistons Brembo calipers. Baktill är diskbromsarna 340 mm med 4-pistons Brembo calipers.

Fyrhjulsdrift – din Bowler tar dig dit du ska

Det är föga förvånande 50/50 Permanent 4WD som gäller för Bowler EXR-S. Precis som övriga Bowlers är EXR-S en bil som tar sig fram i de flesta situationer och förhållanden, även sådana som skulle få en vanlig SUV att ge upp och kasta in handduken.

Förbättrad stötdämpning

Istället för de Donerre-dämpare som uppfyller rallytävlingskraven har EXR-S försetts med specialbyggda Bilsteins med enorma reservoarer och progressiv fjädring från Eibach. Stötdämpningssystemet har dubbel länkarmsfjädring både fram och bak, och hela 285 mm suspension travel!

Det går dock att välja tävlingsgodkända Donerre-dämpare istället om man så föredrar.

Monsterhjul för en monsterbil

EXR-S kommer med gigantiska 22-tums hjul med 305/35 R22 däck från Cooper. Dessa lyckas faktiskt se helt proportionella ut ihop med bilens överiga utformning, man slipper alltså känslan av att någon från gettot dykt upp och blingblingat ens bil med megadäck som sticker ut som katter band hermelinerna.

Det finns två möjliga tillval här för den som inte är nöjd med standardvalet:

20-tums hjul med 255/40 R20 däck (on/off road)

18-tums hjul med 255/55 R18 däck (off road)

Exteriör

Det finns tolv olika standardnyanser att välja mellan vad gäller den yttre färgsättningen av bilen. Om ingen av dessa faller dig i smaken kan du betala extra för att få en nyans du själv valt ut.

Praktiska tillbehör som alltid ingår i en Bowler EXR-S är Bi-Xenon framlyktor, samt uppvärmning av både framruta, bakruta och sidospeglar.

Tips! Ett populärt tillval är hydralisk domkraft.

Superbilen som glatt sväljer en hel cykel

En vanlig EXR har en 385-liters bränslecell där bak, men eftersom EXR-S är tänkt att användas under mer normala förhållanden än Dakarrallyt har den istället fått ett praktiskt lastutrymme där. Bowler har även tagit fram en variant där detta extra utrymme används för att sätta in två extra sittplatser, för den som vill ta hela familjen ut på en åktur i sin Bowler EXR-S. Kanske är detta exakt den bil du behöver för alla lämningar och hämtningar på förskolan?

Interiör: Rallystill eller lyx?

Det är en smaksak om man vill ha sin EXR-S inredd som en utpräglad rallybil eller om man föredrar lyxiga lädersäten, trepunktsbälte och satnav. EXR-S behöver inte uppfylla kraven för rallytävlingar, men om man vill går det ändå att få sin EXR-S med skyddande rallysäte och rallybälte istället för vanligt säte och trepunktsbälte. Kombinera gärna med tillvalet intern störtbåge med dörrskydd och stöd för sele.

Exempel på sådant som ingår som standard i en EXR-S är luftkonditionering, två stycken eluttag med 12V, integrerad kartläsningslampa, rallyanpassad instrumentpanel, automatisk dimning av backspegeln, Pioneer DEH-8400BT CD tuner med bluetooth och Pioneers högtalarsystem TS-E 6.

Rally intercoms finns som tillval.