dune-buggy

Desert buggy

Dune Buggy

En dune buggy, även känd som beach buggy, är ett fordon anpassat för att köras på sanddynor, sandstränder och liknande underlag. Dune buggies används både på stränder och i ökenområden. För att klara av sanden har de vanligen däck som är både stora och breda.

Dube buggies är vanligen modifierade versioner av andra fordon, med motorn placerad på ett öppet chassi. Modifieringen syftar vanligen till att göra fordonet lättare, så att motorn inte har lika mycket vikt att driva fram som tidigare. Ibland gör man även ändringar som syftar till att öka drivkraften, eller så byter man helt enkelt ut den befintliga motorn mot en mer kraftfull motor.

Att bygga en Dune Buggy

Dune buggies har av tradition byggts med ett existerande fordon som grund, men numera förekommer det också att dube buggies byggs från grunden. Båda metoderna har sina fördelar och nackdelar.

Bland byggare som utgår från existerande fordon är Volkswagen Typ 1 mycket populära som bas. Otaliga är de Volkswagen Beetles (“Bubblor”) som konverterats till dune buggies. Motorn sitter baktill i en Volkswagen Beetle, och om man tar bort “onödiga” delar av bilen får man en dune buggy som är väldigt baktung – vilket är bra eftersom baktungheten gör att ett bakhjulsdrivet fordon fungerar bättre i sanden.

En annan fördel med att utgå ifrån en Volkswagen Typ 1 är att motorn är luftkyld, vilket gör det mindre komplicerat att modifiera den. Frånvaron av radiator och ett vätskebaserat kylsystem innebär också att det finns färre saker som kan gå sönder när dune buggyn utsätts för påfrestningar. På tal om påfrestningar så är stötdämpningen framtill på en Volkswagen bubbla känd för att vara väldigt tålig, vilket gör bilen ännu mer lämplig som grund för en dune buggy.

Volkswagen Typ 1 producerades i 21 529 464 exemplar under perioden 1938 – 2003. Trots att det gått över ett årtionde sedan produktionen upphörde är det fortfarande tämligen enkelt och billigt att få tag på både en Bubbla att använda som grund för en dune buggy och reservdelar hämtade från andra kasserade Bubblor. Detta kan dock komma att ändra sig i framtiden nu när bilen inte tillverkas längre.

Värt att tänka på för den som vill bygga en dune buggy är att delar från Volkswagen Typ 2 (“folkabussen”) brukar fungera bra ihop med Typ 1, så där finns ytterligare en reservdelskälla.

Tips! Om man vill ha något starkare än Volkswagen-motorn brukar en motor från Chevrolet Corvair fungera utmärkt i en dune buggy. På så viss kan man få en 6-cylindrig motor i sin buggy. Turbochargers är en annan lösning för den som vill ha mer kraft.

Meyers Manx

Meyers Manx är en dune buggy som ingenjören Bruce F. Meyers utvecklade för kappkörningar i Kaliforniens öken. Under perioden 1964 – 1971 sålde företaget B.F. Meyers & Co byggsatser som man kunde använda för att bygga sig en egen Meyers Manx baserat på en Volkswagen Typ 1 (”Bubbla”). År 2000 väckte Bruce Meyers liv i verksamheten igen och hans företag Meyers Manx Inc började sälja fordon inspirerade av den ursprungliga buggyn.

Namnet Meyers Manx är en blinkning till Manx-katten, som saknar svans och därför på sätt och vis påminner om den korta lilla buggyn.

Meyers Manx kan vi se i många olika filmer och teveserier från 1960-talet och framåt. Filmen ”The Thomas Crown Affair” från 1968 innehåller till exempel en lång strandscen med en modifierad Meyers Manx, och den tecknade serien ”Speed Buggy” från 1973 har en talande Meyers Manx i huvudrollen.

Meyers Manx eller Meyers Manx-liknande bilar förekommer även i flera datorspel, bland annat Grand Theft Auto III där bilen kallas BF Injection.

I musikvideon för Gorillaz låt 19-2000 kör bandet omkring i en animerad kamouflagemålad Meyers Manx som försetts med turbocharger och sidomonterade luftvärnskanoner.

Military dune buggies

Dune buggies kan vara till stor nytta för militära operationer i sandiga miljöer, och används bland annat av United States Navy SEALs och brittiska Special Air Service (SAS). Hos SAS har de smeknamnet Pink Panthers.