hummer-h1

Hummer H1

Hummer H1 producerades under perioden 1992 – 2006 och är den första i Hummer-linjen. Innan Hummer H2 släpptes kallades Hummer H1 kort och gott för Hummer, och fram till 2002 användes även namnet Hummer HMC.

Hummer H1 bygger på den M998 Humvee som skapades av AM General för att ersätta de Jeepar som användes av USA:s militär. Nament Humvee kommer från akronymen HMMWV, som i sin tur står för High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle. Humveen blev allmänt känd under Gulfkriget 1990-1991 då mediarapportering från krigszonen ofta visade hur Humvees användes som transportmedel i den tuffa ökenmiljön.

Hummern – älskad av offroaders

I mars 1992 gjorde Hummern sin storstilade premiär, och en av de tidiga och mest välkända ägarna var Arnold Schwarzenegger som bidrog till att popularisera Hummern ytterligare. Hummer H1 rosades av offroad-entusiaster som bland annat uppskattade Hummerns förmåga att ta sig igenom kuperad terräng där fordonet måste klara av branta lutningar både uppåt och nedåt. En Hummer H1 kan hantera 60% lutning, klättra över ett 56 cm högt hinder och köra genom 76 cm djupt vatten. Frigången är 41 cm eftersom viktiga komponenter har lyfts in och skyddas i en kanal som löper mellan högersätet och vänstersätet i bilen. Radiatorn har placerats högt upp och lutar över motorn. Luftintaget sitter också högt, annars skulle det bli problem när man kör genom djupt vatten.

Det breda hjulspåret gör Hummern mycket stabil. Däremot är komforten för passagerarna inte något som prioriterats, vilket blir särskilt tydligt om man jämför med SUV:s.

De flesta H1:or har ett centralstyrt system för lufttrycket i däcken, som gör det möjligt för föraren att enkelt öka eller minska trycket i däcken. Man kan alltså ha högt tryck på vanlig väg och sedan minska trycket när det är dags för offroading. Istället för vanliga punkteringsmotståndskraftiga runflat däck kan H1:an fås med däck som gjorts tuffare med hjälp av gummi-inlägg eller magnesium-aluminum legeringar. Däck som belagts med CARC för att få ökad motståndskraft mot kemisk påverkan är däremot endast tillgängliga för militära versioner av Hummern.

Att Hummer H1 har sina rätter i HMMWV är tydligt på många olika punkter. Hummer H1 använder sig till exempel av samma ram, axlar och bromsar, och de större panelerna är också de samma. Hummer H1 producerades på samma löpande band som HMMWV, men de H1:or som skulle säljas för civilt bruks målades och fick en del avslutande jobb gjort i en närliggande byggnad.

Konfigurationer

Hummer H1 finns tre huvudvarianter:

  • 4-door Hard Top Sport Utility Truck
  • Convertible-like Soft Top
  • Alpha Wagon

Till detta tillkommer varianter som producerats i mindre skala, bland annat en tvådörrars pickup truck och en fyrdörrars slantback.

Vad gäller motor, koppling och växellåda så är det fem olika konfigurationer som dominerar – all automatväxlade. Den minsta motorn är en 5.7 L Vortec 5700 V8 som drivs på bensin och använder kopplingssystemet TBI/GM 4L80-E och fyrväxlad växellåda. Hoppar vi upp ett steg hamnar vi på 6.2 L GM Diesel V8 med GM TH400/3L80 och treväxlad växellåda. 6.5 L GM Diesel V8 finns i två varianter: med och utan turbo. I båda fallen kommer 6.5 L motorn med GM 4L80-E och fyrväxlad växellåda. Slutligen har vi Hummer H1 Alpha som du kan läsa mer om här nedanför. Denna eftertraktade H1-variant har en 6.6 L turbo Duramax LLY V8 diesel, Allison 1000 kopplingssystem och femväxlad växellåda.

Korta fakta om Hummer H1

Produktion 1992 – 2006
Tillverkare AM General
Tillverkning Mishawaka, Indiana, USA

Port Elizabeth, Sydafrika
Kaliningrad, Ryssland

Versioner 4-dörrars pickup truck

2-dörrars pickup truck

4-dörrars kombi

4-dörrars convertible (baserad på Humvee)

Drift Fyrhjulsdrift
Motorplacering Framtill
Motor 6.2 L Detroit Diesel V8
6.5 L Detroit Diesel V8
5.7 L Vortec V8
6.5 L turbo Detroit Diesel V8
6.6 L turbo DMAX Diesel V8
Koppling 3-växlad automatväxlad GM TH400/3L80
4-växlad automatväxlad GM 4L80-E
5-växlad automatväxlad Allison 1000
Hjulbas 3302 mm
Längd 4686 mm
Bredd 2197 mm
Höjd 1905 mm

2007 mm

1956 mm

2006 Hummer H1 Alpha

Bland bilkonnässörer är det i allmänhet Hummer H1 Alpha som är den mest eftertraktade av alla Hummers, bland annat för att den har en mer kraftfull motor och är bränslesnålare än övriga Hummer H1.

Denna Hummer producerades endast för modellåret 2006, vilket i praktiken innebar att Hummer H1 Alpha började byggas i början av 2005 och var i produktion fram till mitten av 2006. Samtliga Hummer H1 Alpha räknas till modellåret 2006 oavsett på vilken sida av årsskiftet de färdigställdes. Den tionde siffran i VIN ska alltså vara en sexa.

Redan år 2002 föreslog AM Generals CEO Jim Armour att H1 skulle göras mer kraftfull, och GM godkände användningen av deras Duramax/Allison-lösning. Resultatet blev Hummer H1 Alpha, en rejält förbättrad H1 med Duramax Diesel och 5-växlad Allison-koppling. H1 Alpha hade mer kraft och större vridmoment än vad Hummern haft tidigare, och den klarade dessutom att uppfylla EPA:s utsläppskrav för 2004.

Motorn som används i Hummer H1 Alpha kommer från GMT560 (C4500), fast 23 delar har ändrats för att den ska passa Hummern. Det krävdes också en 51 mm höjning för att både den höga motorn och turbohuset. Motorn producerar 300 hästkrafter (220 kW) och 705 Nm vridmoment. H1 Alpha försågs med ett nytt bränsletillförselssystem, ett nytt induktionssystem och ett nytt avgassystem.

Andra viktiga skillnader mellan Hummer H1 Alpha och övriga H1 är att chassits ram består av extra starkt stål, att styrningen är mer kraftfull, samt att både differentialaxlarna och vissa andra delar av bilen är tystare.

Det är framförallt när man kör offroad som man märker den skillnad som det högre vridmomentet innebär. Vid låga hastigheter levererar Duramax-motorn betydligt mer än vad 6.5 L motorn gör.

Efter Hummer H1

Succén med Hummer H1 (1992 – 2006) gav upphov till uppföljarna Hummer H2 (2002 – 2009) och Hummer H3 (2005 – 2010). H2 byggdes precis som H1 av AM General, medan H3 byggdes av General Motors som tagit över varumärket Hummer.

På grund av allvarliga ekonomiska problem försökte General Motors år 2009 sälja rätten till varumärket Hummer till det kinesiska företaget Tengzhong, men affären fullbordades aldrig. I februari 2010 meddelade General Motors att deras produktion av Hummer skulle läggas ned. De allra sista exemplaren av Hummer H3T rullade ut från fabriken i Shreveport, LA, USA i maj 2010.