mercedes

Mercedes-Benz G63 AMG 6×6

Pickupen Mercedes-Benz G63 AMG 6×6 bygger på ett fordon som Mercedes-Benz tog fram för den Australienska armén. Den version som är tillgänglig på den civila marknaden har många fantastiska funktioner, men smakar det så kostar det. Dessutom nyproduceras den inte längre, så det är endast begagnade fordon som är tillgängliga.

Mercedes-Benz G63 AMG 6×6 lanserades i början av år 2013 och redan två år senare meddelade Mercedes-Benz att bilen var slutsåld och inte skulle produceras i några fler exemplar. Tanken med att begränsa produktionen var att behålla bilens exklusivitet. Den allra sista Mercedes-Benz G63 AMG 6×6 lämnade bilfabriken i Graz, Österrike i maj 2015.

Värt att nämna är att Mercedes-Benz gjorde en RHD-version av Brabus 6×6 för den Malaysiska marknaden år 2015. Denna upplaga bestod av blott 15 stycken bilar och priset hamnade på RM 3 214 119 (strax under €700 000).

Se bilen på film

Med sitt särpräglade utseende gör sig Mercedes-Benz G63 AMG 6×6 bra på den vita duken och går att se i flera olika storfilmer, inklusive Jurassic World (2015) och Beyond the Reach (2014).

Top Gear: Mercedes G63 AMG 6×6 Review

Hammond kör Mercedes Benz G63 6×6 bland sanddynorna utanför Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten.

Åtta minuter långt klipp.

21:a säsongen av Top Gear, avsnitt 4.

Om Mercedes-Benz G63 AMG 6×6

Mercedes-Benz G63 AMG 6×6 byggde på Mercedes Geländewagen och var Mercedes-Benz största off-road bil som var laglig att köra på allmän väg. Tillverkningen skedde hos Magna Steyr i Graz, Österrike.

Med 400 kW under huven, sex hjul och fem olika differentials som kan låsas under färdens gång är

Mercedes-Benz G63 AMG 6×6 ett monster som tar sig fram även i de tuffaste förhållanden. I situationer där topografi och väderlek får andra offroaders att ge upp fortsätter G63 AMG 6×6 tveklöst framåt. Även de högsta sanddynorna får ge upp inför en G63 AMG och den här bilen kan också köra genom 1 meter djupt vatten.

Att köra på sand

Mercedes-Benz G63 AMG 6×6 har en kompressor som gör det mycket enkelt för föraren att snabbt öka eller minska lufttrycket i däcken. På så vis kan man se till att alltid ha optimalt lufttryck för den miljö man ska köra i och till exempel ändra lufttrycket i däcken när man lämnar vägen och ger sig ut bland sanddynorna.

Vikt och dimensioner

Mercedes-Benz G63 AMG 6×6 är inte en liten bil och när den kommer rullande ser den minst sagt respektingivande ut. Med en höjd på 2,21 mm och en bredd på 2,11 meter tar den här bilen upp plats, oavsett om man rör sig i staden eller ute i öknen. Den är dessutom över 587 cm lång. De enorma däcken sitter på tre hjulaxlar, designen är raklinjig, frigången är 46 cm och tjänstevikten uppgår till 3,85 ton. Det här är inte en bil för den som vill hålla bensinkostnaderna nere.

Sexhjulsdrift

Mercedes-Benz G63 AMG 6×6 är ett sexhjulsdrivet fordon, en lösning som fortfarande är ovanlig på fordon som tagits fram för civilt bruk. Ett sexhjulsdrivet fordon (6×6 / 6WD) har tre hjulaxlar där minst två hjul på varje axel kan drivas runt samtidigt av fordonets motor. Denna lösning ser vi betydligt oftare på dragbilar och på militärens bepansrade fordon än på SUV:s.

Mercedes-Benz G63 AMG 6×6 har två hjul framtill och fyra baktill. Fem elektroniska differentiallås som kontrolleras med reläer på instrumentbrädan gör det möjligt att låsa varje enskilt hjul till 100%.

Motor, koppling och växellåda

För att driva den enorma Mercedes-Benz G63 AMG 6×6 krävs givetvis en rejäl motor och det har den fått – under huven sitter en 5.5L, 536-hp, 561-lb-ft twin-turbo DOHC 32-valve V-8 AMG.

Med denna kapabla V8:a kan Mercedes-Benz G63 AMG 6×6 gå från 0 – 60 mph på 7,8 sekunder. 60 miles per hour motsvarar drygt 96 km/h.

Topphastigheten för G63 AMG 6×6 är begränsad till 100 mph, det vill säga strax över 160 km/h.

För att få fram bästa möjliga köregenskaper valde ingenjörerna att koppla motorn till Mercedes egna sjuväxlade automatiska växellåda 7G-tronic. Här kan man gå från ytterlighet till ytterlighet; 0,87:1 high-range ute på vägarna och 2,16:1 low-range när man lämnar civilisationen bakom sig. Detta gäller för alla sex hjulen, i en nominell uppdelning enligt principen 30:40:30. För hjulaxeln allra längst bak finns ett särskilt leveranssystem för att säkerställa att det alltid har tillräckligt med kraft.