range-rover

Range Rover Evoque

Range Rover Evoque är en kompakt crossover crossover SUV i lyxsegmentet som produceras av Land Rover. Att den är en crossover SUV (även kallad CUV) innebär att den har drag av både personbil och SUV. Den tänkta målgruppen för Evoque är storstadsbor som vill ha en billigare bil än de som ingår i den klassiska Range Rover-serien.

I bilpressen har Evoque ofta beskrivits som en Range Rover i miniformat, eftersom den fått behålla många av de större och dyrare Range Rover-bilarnas funktioner, finesser och offroad-lösningar. Jämfört med många SUV:s är Evoque bränslesnål och släpper ut låga halter av koldioxid.

Med Range Rover Evoque lyckades Land Rover pricka in en nisch som låg rätt i tiden och redan när de första Evoque-bilarna började rulla ut från fabriken i september 2011 hade det inkommit cirka 18 000 förbeställningar. Range Rover Evoque släpptes i två modeller – en femdörrars (Evoque) och en tredörrars (Evoque Coupé) – och man fick välja mellan tvåhjulsdrift och fyrhjulsdrift.

Istället för att välja den utformning som de flesta offroaders haft under 1900-talet fick Land Rover Evoque en unibody som gjorde färden bekvämare och lockar köpare som huvudsakligen planerar att använda sin bil för körning på väg men ändå vill ha bra offroad-egenskaper när det behövdes. Frigången är 215 mm och Evoquen kunde köra genom 50 cm djupt vatten.

Oavsett modell kan man välja mellan trimnivåerna pure, prestige, pure tech och dynamic. Den enklaste trimnivån är pure, som marknadsförs som minimalistisk. Prestige passar den som vill ha lite lyxigare känsla, medan dynamic ger extra kapacitet.

Range Rover Evoque Convertible

Från och med modellåret 2017 finns en Range Rover Evoque Convertible, som är baserad på en 3-dörrars Evoque men har ett mjukt tak. Taket fälls upp och ihop elektroniskt. Evoque Convertible har plats för fyra personer och hjulen är 21-tummare.

Utmärkelser för Range Rover Evoque (i urval)

2010 Car Design News: Best Production Car
2011 Top Gear: Car of the Year

Top Gear: SUV of the Year

Top Gear: Jeremy’s Car of the Year

2011 Auto Express: Car of the Year
2012 World Car Awards (WCOTY): World Design Car of the Year

World Car Awards (WCOTY): Women’s Overall Car of the Year

World Car Awards (WCOTY): Women’s Top World Luxury Card of the Year

2012 North American Car of the Year: North American Truck of the Year
2012 Auto Week: Best of the Best/Truck

Utveckling

Land Rover LRX

Range Rover Evoque har sina rötter i konceptbilen Land Rover LRX, som premiärvisades på North American International Auto Show i januari 2008.

När Land Rover tog fram LRX var målet att skapa en bil som var mindre, billigare och mer miljövänlig än varumärkets övriga produktlinje. För att nå upp till detta använde man sig bland annat av lättviktsmaterial och gjorde takpanelerna – av kolfiber – borttagbara. Bilen anpassades för att fungera bra ihop med biobränsle, försågs med energiåtervinnande bromsar och fick ett stop-start system. Dessutom installerades ett ERAD (eletrical rear axle drive) system som kunde driva bilen i hastigheter upp till 32 km/h innan motorn satte igång av en integrerad startmekanism. Vid sidan av de vanliga lägena i Land Rovers Terrain Response System (gräs, grus, snö och sand) kunde LRX ställas in för sport och eco.

Den Range Rover Evoque som så småningom kom i produktion (L538) påminde väldigt mycket om

LRX:en vad gäller den grundläggande utformningen, till exempel behöll man möjligheten att välja till ett vacker soltak som sträcker sig genom hela kupén.

Range Rover Evoque: Förhållandevis lättviktig

De ingenjörer som arbetade med utformningen av Range Rover Evoque använde sig av flera olika tekniker för att lyckas pressa ned tjänstevikten till under 1 670 kg. Till exempel tillverkas taket och motorhuven av aluminium.

Range Rover Evoque: Exteriören

Range Rover Evoque är tillgänglig i tolv olika färger, och om man vill kan man få taket i en annan färg än resten av exteriören. Det finns tre olika takfärger för den som vill ha sådan kontrastverkan. Det finns också fem olika sorters hjul att laborera med som påverkar bilens slutliga utseende.

Obs! Range Rover Evoque Dynamica har ett mer uppseendeväckande utseende, bland annat ser fronten annorlunda ut och fjädringen är sänkt.

Range Rover Evoque: Döda vinklar

Utformningen av det lutande taket innebär att det uppstår ovanligt stora ”döda vinklar” där föraren inte kan se vad som sker utanför bilen. För att kompensera för detta kan Range Rover Evoque köpas med fem kameror riktade utåt. Dessa kameror är också praktiska att ha när man är offroad och lutningen på bilen kan vara helt annorlunda än vad den är på vägen, vilket påverkar hur pass bra man ser ut från förarplatsen.

Range Rover Evoque: Interiören

För att inte bryta av mot Range Rovers varumärke andas kupén för Evoquen lyx och flärd. Det finns tolv olika färgval tillgängliga, och både trä- och metalldetaljer. Hos föraren sitter en 5-tums skärm som kontinuerligt visar information om fordonet och annan data som kan behövas under färden.

Det finns väldigt många tillval som går att göra för att få sin Range Rover Evoque ännu lyxigare. Här är några exempel:

  • Soltak som sträcker sig genom hela kupén
  • Kontrasterande takfärg
  • 8-tums pekskärm som kan visa två olika bilder samtidigt för föraren och passageraren i framsätet
  • Uppvärmda säten
  • Uppvärmd ratt
  • Uppvärmda vindrutetorkare

Korta fakta om Range Rover Evoque

Tillverkare Land Rover
Typ Kompakt crossover SUV i lyxsegmentet
Designer Gerry McGovern
Produktion 2011 –
Tillverkning Halewood, Storbritannien

Changshu, Kina

Pune, Indien

Itatiaia, Brasilien

Varianter 5-dörrars crossover SUV

3-dörrars crossover SUV

2-dörrars convertible

Motorplacering Framtill
Drift Framhjulsdrift

Fyrhjulsdrift

Motor 2.0 L EcoBoost I-4 (t/c bensin)
2.2 L Duratorq I-4 (t/c diesel)
Koppling och växellåda 6-växlad manuell Getrag M66EH50

9-växlad automatisk ZF Friedrichshafen 9-HP

Tjänstevikt 1595–1700 kg
Hjulbas 2660 mm
Längd 3-dörrars: 4371 mm

5-dörrars: 4371 mm

Bredd 1900 mm
Höjd 3-dörrars: 1605 mm

5-dörrars: 1635 mm