Dakar Rally

The Dakar Rally

The Dakar Rally är ett årligt off-road endurance rally som organiseras av Amuary Sport Organisation. Första rallyt hölls år 1978 och gick mellan Paris i Europa och Senegals huvudstad Dakari Afrika. Fram till år 2008 gick rallyt alltid från någon Europeisk storstad till Dakar, men efter att rallyt ställts in på grund av terrorhot flyttades det till Sydamerika istället.

Dakar Rally är ett öppet för alla – både amatörer och proffs – och många olika sorters fordon är tillåtna. Generellt sett brukar amatörer stå för cirka 80% av deltagarantalet.

Dakar Rally körs till stora delar genom oländig terräng och sträcker sig över lång tid. Dakar Rally 2017 pågick till exempel från starten i Paraguay den 2 januari till målgången i Argentina den 14 januari – och de tävlande hade då passerat genom både Argentina och Bolivia på vägen. Det gäller att både vara uthållig och kunna navigera rätt om man vill ta sig i mål. Det är mycket vanligt att fordon som startar inte tar sig hela vägen till mål utan tvingas avbryta tidigare. Det har också skett flera uppmärksammade dödsfall.

Fordonen som används i Dakar Rally är ofta genuina offroad-fordon snarare än vanliga fordon som modifierats för att fungera lite bättre offroad. De fem kategorierna är bikes, quads, cars, trucks och UTV’s (för år 2017).

Svenskar i Dakar Rally

En hel del svenskar har deltagit i Dakar Rally, inklusive svenska förare. Än så länge är det bara två svenskar som varit med i vinnande ekipage. År 2008 vann föraren Freddy Kottulinsky, och åren 1989-1991 var Bruno Berglund kartläsare vinnande fordon.

Sverige har utmärkt sig genom att ha en ovanligt hög andel kvinnliga deltagare i Dakar Rally, inklusive välkända kartläsaren Tina Thörner som deltagit i rallyt flera gånger. Bäst gick det åren 1999/2000 och 2006. 1999/2000 kom hon trea tillsammans med den tyska föraren Jutta Kleinschmidt och år 2006 kom Thörner och föraren Nasser Al-Attiyah tvåa.

Andra exempel på svenskar som deltagit i Dakar Rally är Olle Ohlsson (förste svensk på motorcykel), Thomas Berglund, Maria Sandell, Annie Seel, Lukas Lundin och P-G Lundmark. Första gången ett helsvenskt stall deltog var år 2002 då Team Håkan Roos och Calle Rosenblad startade me den Toyota i bilklassen.

Hur allt började

År 1977 körde Thierry Sabine vilse i Ténéré, ett ökenområde i sydcentrala Sahara, när han deltog i Abidjan-Nice rallyt. Han insåg att öknen skulle vara en intressant plats att hålla ett rally i och påbörjade arbetet med att få till ett sådant event.

Det allra första Dakar Rallyt hölls i december 1978, ett år efter Sabines vilsekörning, och totalt startade 182 fordon. Rallyt startade i den franska huvudstaden och avslutades i Senegals huvudstad Dakar, en sträcka på 10 000 kilometer. Av de 182 forden var det 74 stycken som gick i mål. Vann gjorde Cyril Neveu som körde en motorcykel från Yamaha.

Evenemanget fick mycket uppmärksamhet inom motorsportskretsar och växte till sig år för år. Dakar Rally 1980 lockade 216 fordon, året därpå var siffran uppe i 291, och i Dakar Rally 1982 deltog 382 ekipage. Samtidigt började stora namn inom motorsporten bli intresserade, såsom Jacky Ickx och Henri Pescarolo.

De populäraste åren

dakar motocykelDet var i mitten av 2000-talet som Dakar Rally lockade allra flest deltagare. För Dakar Rally 2004 låg deltagarantalet på 595 ekipage och år 2005 hade siffran ökat till 688 ekipage. Detta är i skrivande stund det högsta antalet deltagande ekipage någonsin.

En viktig skillnad mot hur det såg ut under rallyts tidiga historia var att både Mitsubishi, Nissan och Volkswagen nu var mycket involverade i loppet och lade ned stora summor på sina sponsrade deltagare.

År 2005 startade rallyt för första gången någonsin från Barcelona, och för år 2006 låg startpunkten i Lissabon.

Dakar Rally 2007 var det sista som hölls i Europa & Afrika.

Flytten till Sydamerika

Dakar Rally 2008 ställdes in med kort varsel på grund av rädsla för terrordåd. På julafton 2007 hade al-Qaeda mördat fyra franska turister i Mauritanien, ett land där deltagarna i Dakar Rally skulle komma att tillbringa sammanlagt åtta dagar om rallyt genomfördes som planerat.

När arrangören Amaury Sport Organisation (ASO) offentliggjorde beslutet att ställa in Dakar Rally 2008 framkom det också att organisationer med koppling till al-Qaeda hade framfört direkta hot mot evenemanget och att ASO ställde in rallyt på rekommendation av franska regeringen.

Året efter det inställda Dakar Rally 2008 var det dags för Dakar Rally att för första gången någonsin äga rum i Sydamerika. Totalt anmälde sig 501 ekipage och vann gjorde Giniel de Villiers som körde Volkswagen. Tävlingen hölls i Argentina och Chile, med både start och målgång i Buenos Aires. Tio etapper kördes i Argentina och tre i Chile, och programmet inkluderade en vilodag i Valparaíso. Totalt omfattade rallyt drygt 9 578 km.

Dakar Series Competition

När ASO ställde in Dakar Rally 2008 etablerade de Dakar Series som en slags ersättare för Dakar Rally i gamla världen. Först ut var 2008 Central European Rally där rutten gick genom Ungern och Rumänien.