toyota-fj-cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser är en mellanstor SUV med retrostuk, som rent storleksmässigt ligger mellan den mindre Toyota RAV4 och den större Toyota Highlander. Vad gäller dess färdigheter utanför vägbanan så påminner den en hel del om den gamla Toyota FJ40.

Eftersom 4×4 FJ Cruisern har tagits fram för att klara av tuffa miljöer utanför allmän väg har den 24 cm frigångshöjd och kan köra genom 70 cm djupt vatten. Den främre överhängsvinkeln är 34 grader och den bakre 30 grader, medan brytvinkeln är 27,4 grader. Bilen kan dra 2 300 kg.

Toyota FJ Cruiser skapades ursprungligen som en konceptbil och premiärvisades år 2003. Efter att bilköpare visat stort intresse för den beslutade Toyota att den skulle sättas i produktion, och den massproducerade versionen stod redo att visas upp två år senare. Många av komponenterna kommer från andra fordon, till exempel har motor och koppling lånats från Toyota Tacoma, Toyota Tundra och Toyota 4Runner, och delar av stötdämpningen kommer från Toyota Tacoma, Toyota 4Runner, Toyota Hilux och Toyota Prado.

År 2013 meddelade Toyota att modellåret 2014 skulle bli det sista för FJ Cruisern i USA. Försäljningen skulle dock fortsätta på andra marknader, bland annat Mellanöstern och Australien. FJ Cruisern togs ursprungligen fram för den nordamerikanska marknaden, men började säljas i andra delar av världen redan från början. Det var dock först i december 2010 som Toyota började erbjuda en högerstyrd FJ Cruiser på den japanska marknaden. Året därpå började högerstyrda FJ Cruisers säljas i Australien och Nya Zeeland.

Korta fakta om Toyota FJ Cruiser

Tillverkare Toyota
Designer Jin Won Kim
Tillverkning Hino Motors i Hamura, Tokyo, Japan

Guangqi Toyota Automobile (GAC) i Guangzhou, Kina

 

Fordonstyp 4-dörrars medelstor SUV
Motorplacering Motorn framtill
Drift Bakhjulsdrift

Fyrhjulsdrift

Motor 4.0 L 1GR-FE V6
Växellåda 6-växlars manuell växellåda (endast 4-hjulsdrift)

5-växlad automatisk växellåda

Hjulbas 2690 mm
Längd 4671 mm
Bredd År 2006 – 2010: 1895 mm

År 2010 – 2016: 1905 mm

Höjd Bakhjulsdrift: 1811 mm

Fyrhjulsdrift: 1829 mm

Tjänstevikt Bakhjulsdrift: 1837 kg

Fyrhjulsdrift, manuell växellåda: 1946 kg

Fyrhjulsdrift, automatisk växellåda: 1948 kg

Bakgrund

Utveckling av en konceptbil

Det var i mitten av 1990-talet som Toyotas Dave Danzer och Yoshi Inaba lanserade idén om att skapa en ny FJ, ett decennium efter att företaget slutat tillverka sin FJ40 för att istället fokusera på att göra Land Cruisern allt större och lyxigare.

Tillsammans med Akio Toyoda ordnade Danzer en verkstad inne i bilfabriken NUMMI där de kunde bygga en ny FJ40 med hjälp av delar från Tacoma, Toyota Bandeirante och ett dieseldrivet FJ40-baserat fordon som fortfarande producerades i Brasilien.

När Akio Toyoda blev en del av Toyotas styrelse kunde han förankra projektet hos huvudkontoret i Japan, som gav Toyotas främsta designstudio Calty i uppdrag att ta fram en design för denna nya FJ40. Calty vände sig till Bill Chergosky – som tidigare arbetat under många år hos Chrysler – och lät honom leda designarbetet.

Internt kallade man den nya bilen RYU, vilket stod för Rugged Youth Utility. Toyotas ökade fokus på jättestora och lyxiga Land Cruisers hade fått dem att tappa mark bland unga män, mark som man hoppades kunna återvinna med en ny FJ. Den retroinspirerade yttre design som slutligen valdes för den nya FJ:n hade utformats av en person som tillhörde just detta segment – den blott 24 år gamla Jin Won Kim. För den inre designen stod Chergosky.

Utveckling av en bil för massproduktion

Konceptbilen premiärvisades på Detroit Auto Show 2003. Den färg man valt var Voodoo Blue, som senare kom att bli mycket starkt förknippad med FJ Cruisern.

Konceptbilen rosades av både bilkritiker och vanliga konsumenter, och lyckades dra uppmärksamhet till sig trots att den konkurrerade med mer slående konceptbilar som Dodge Tomahawk och Cadillac Sixteen.

Under sommaren 2004 började Toyota testköra sin nya FJ på många notoriskt svåra leder i Nordamerika, bland anat i Mojaveöknen, kring staden Moab i Utah och i Angeles National Forest i Kalifornien. Man använde sig också flitigt av Rubicon Trail, den 35 km långa rutt genom Sierra Nevada som består av både väg och 4×4-bana. Allt detta testkörande resulterade bland annat i att man förändrade bilens stötdämpning och antisladdsystem. Däremot gjorde man inte några större ändringar av bilens utseende.

Den färdiga produktionsmodellen premiärvisades på North American International Auto Show i Detroit år 2005.

Toyota FJ Cruiser: Exteriör

FJ Cruiser har ett kompakt utseende med kort hjulbas och både grill och framlyktor påminner mycket om den gamla FJ40:n. Vindrutan är nästan lodrät vilket ytterligare förstärker retrokänslan. För att klara av ruskigt väder har FJ Cruisern inte bara två utan tre vindrutetorkare.

FJ Cruisern har inte några dörrpelare. På grund av detta används särskilt starkt stål, så att bilen ska bli stabil nog även utan dörrpelare och ge bra skydd mot sidokrockar.

På bilar tillverkade efter 1989 har Toyota haft sitt emblem på grillen istället för namnet Toyota, men på FJ Cruiser har man valt att sätta namnet på grillen istället för emblemet eftersom det för tankarna till äldre Toyota-bilar som FJ40:n.

Toyota FJ Cruiser: Interiör

FJ Cruiserns interör har i hög grad utformats för off-roading. Till exempel är nästan alla ytor täckta av ett gummimaterial som både är tåligt och enkelt att tvätta av. FJ Cruisern är inte en bil man ska behöva vara rädd för att dra in grus, sand och lera i.

Eftersom föraren kan vilja ha tjocka handskar på sig och inte behöva ta av sig dem under färden har bilens kontroller gjorts stora och rejäla utan några delar som kräver finmotorik.

På instrumentbrädan finns förutom all vanlig information även kompass, termometer och lutningsmätare – om man väljer det som tillval. Ett annat tillval är 110-volts elektriskt uttag.

Döda vinklar

När FJ Cruisern släpptes fick den en del kritik från trafiksäkerhetsexperter eftersom utformningen av bilen gör att det skapas förhållandevis stora döda vinklar där föraren inte kan se vad som befinner sig utanför bilen. Från och med modellåret 2009 erbjuder Toyota en backningskamera som minskar detta problem.