toyota

Toyota Land Cruiser

Toyota lanserade sin Land Cruiser i början av 1950-talet, för att kunna erbjuda något som påminde om en Jeep. Land Cruisern blev snabbt populär och dess popularitet stod i sig. Land Cruisern är fortfarande i produktion över ett halvsekel senare och är den bilserie som Toyota producerat under allra längst tid.

I Australien är Land Cruisern det bäst säljande rambyggda fyrhjulsdrivna fordonet, och Toyota använder sig av den autraliska vildmarken för sin testverksamhet eftersom den miljön utsätter fordonen för mycket hårda påfrestningar – inte minst på grund av de höga temperaturerna.

Under årens lopp har många olika versioner av Toyota Land Cruisern släppts, inklusive convertible, hardtop, station wagon och cab chassis.

I vissa delar av världen marknadsför Toyota sin Lexus LX istället för Land Cruisern.

Bakgrund

När den kejserliga japanska armén ockuperade Filipinerna under andra världskriget hittade de en gammal Bantam Mk II Jeep som de skickade hem till Japan. Den japanska militären gav Toyota order om att tillverka ett fordon åt dem som påminde om jeepen rent funktionellt men såg annorlunda ut. Resultatet blev en prototyp som kallades Model AK, vilken lade grunden för produktionen av Yon-Shiki Kogata Kamotsu-Sha (”type 4 compact cargo-truck”) för den japanska militären.

Toyota tog även fram fordonet AK10, som vägde ett halvt ton och drevs av en fyrcylindrig typ C motor på 2259 kubikcentimeter. Denna motor var den samma som i Toyotas Model AE sedan.

2017 Tyota Land Cruiser

2017 Tyota Land Cruiser har plats för åtta personer och erbjuder en lyxig och bekväm åktur även under tuffa förhållanden.

Redan vid första anblick är det tydligt att detta är något utöver det vanliga, och 2017 Land Cruisern är enkel att känna igen med sin distinkta front, kromade sidodekorationer och LED-belysning. Innuti väntar härliga detaljer som en lädertrimmad uppvärmd ratt, som inte bara används för att styra bilen utan även för att styra ljudsystemet, informationsdisplayerna och den trådlösa bluetooth-tekniken. 2017 Toyota Land Cruiser har säten som är både ventilerade och uppvärmda, beroende på vad som behövs, och för hela bilen finns fyra zoners automatisk luftkonditionering.

Land Cruisern ram är tillverkad av 10-member stål med hög sträckgräns för att ge bilen den extra hållfasthet som krävs när den utsätts för påfrestningar ute i vildmarken, långt från allmän väg. För att skydda känsliga delar av bilen har förstärkta plattor placerats vid bland annat radiatorn, bränsletanken och stötdämpningen framtill.

För att färden inte ska bli obekväm krävs förstås att detta kombineras med förstklassig stötdämpning, och för detta har Toyota valt att ge den nya Land Cruisern oberoende dubbel länkarmsfjädring framtill och oberoende 4-link fjädring baktill. Både fram och bak sitter en stabilisator, och baktill finns även en halvflytande axel. Det är inte någon ny lösning utan en konfiguration som vi av erfarenhet vet fungerar bra även i påfrestande situationer där bilens stötdämpning tvingas ge sitt yttersta.

Motor och växellåda

2017 Toyota Land Cruiser har en 5.7L V8. Denna DOHC 32-valvsmotor utvecklar rejäla 381 hästkrafter och ett vridmoment på 401 foot-pound (drygt 543 Nm). För att maximera den användbara kraften har Toyota lagt in bland annat VVT-i och ACIS.

Den automatiska 8-växlade växellådan kommer med ECT-i och anpassar sig efter bland annat fordonets hastighet, fordonets lutning och hur föraren använder gaspedalen – allt för att se till att motorns kraft begagnas så effektivt som möjligt i olika förhållanden.

Obs! Om du föredrar manuell växellåda kan du enkelt ställa om växellådan till manuell växling och själv avgöra vilken växel som ska läggas i och exakt när det Off-road

För att den nya Land Cruisern ska fungera optimalt off-road har Toyota försett den med en imponerande uppsättning högteknologiska verktyg. Här är några av godbitarna:

  • Torsen limited-slip differential
  • Multi-terrain Select
  • Kinetic Dynamic Suspension System
  • Crawl Control
  • Multi-terrain Monitor

Lastning

Genom att fälla ned andra och tredje radens stolsryggar skapar du ett lastutrymme på häpnadsväckande 2,3 kubikmeter. Baksätets ryggar går alla att fälla individuellt för ökad lastningsflexibilitet.